A Székelység
A Barcaság és Háromszék határán fekvő Szék földet 1252-ben adta IV.Béla király ,Akadás fia Bencenc székely hívének, a Nemes, Mikó és Kálnoki előkelö családok ősének, aki egész sor falut telepített oda magyar és székely bevándorlókkal. Ugyancsak a 13. század folyamán ajándékozta a király a székelyföldi Bálványos várát a székely Kézdi és Apor családok ösének. A szászok és székelyek területei közt fekvö törcsvári uradalom egy részét előbb a Bölöni Forró, majd az Uzoni Béldi családok nyerték adományban. A Béldiek a középkor végén a kézdiszentléleki, szintén székely területek közé ékelt királyi váruradalmat kapták, s más megyei birtokaik révén már jóval elöbb az erdélyi arisztokrácia soraiba emelkedtek, de, székely jogú birtokaik is voltak.A Székelyföld körül Fehér, Küküllö, Torda, Kolozs és Doboka megyék keleti szélein egész sor székely előkelö család, a fentieken kívül a Szentkirályi Semjén, Tuzsoni Bolgár, Meggyesfalvi Alárd, Szentgyörgyi Bicsak, Lázár, Nyujtódi, Damokos, Sepsi-Baconi, Teremi, Backamadarasi, Dobai, Fiátfalvi Náznán stb. és más, családok jutottak a középkor folyamán nemesi birtokhoz, részben királyi adomány, részben a megyei nemességgel való összeházasodás révén. Nem véletlen, hogy a székely nemzetségi szervezet vezető tisztségeit, a bíróságot és hadnagyságot is éppen ezeknek a családoknak tagjai viselték, mert nyilván csak a már eredetileg is tekintélyesebb, vagyonosabb székelyeknek állt módjában a nemesi színvonalat elérö, páncélos katonai szolgálat költségeit fedezni, ami a nemességet jelentö megyei birtok megszerzésének egyik feltétele volt. Természetesen a tisztségekkel járó anyagi elönyök, a közös székely birtokban való részesedés is kijárt nekik, s így székelyföldi és megyei jószágaik révén mind a székely, mind a megyei közéletben szerepet játszottak.
A székelysé
g zöme azonban nem jutott el a páncélos katonáskodás lehetöségéig, mert ehhez gazdasági feltételei hiányoztak. Fegyvernemük mindvégig a könnyülovasság maradt. Erdély határait az egész középkoron át olyan ellenségek nyugtalanították, melyeknek hadereje szintén a könnyülovasságra volt alapozva (tatárok, litvánok, románok, majd törökök), a székelyek ösi harcmodora és felszerelése tehát továbbra is megfelelö maradt, s mivel a kezdetlegesebb fegyverzet megszerzése a szerényebb viszonyok közt élöknek is lehetséges volt, a személyes hadba szállás jogával és kötelességével együtt a személyi szabadságot is minden székely megörizhette.
Az eredetileg lótenyésztö székelység, a pásztorkodás elsödleges fontosságát eleinte még fenntartva, a szarvasmarha-tenyésztést kezdte szorgalmazni, amint azt adózásuk, az „ökörsütés” is mutatja. A társadalmi tekintélyt adó vagyon azonban már nem az állatállomány, hanem a földbirtok lett, melyet a nemzetségek ugyan méltányosan sorsoltak ki évente nyílhúzással tagjaik között, de a vezető családok nagyobb részt kaptak a közösböl, s minth
ogy hadizsákmányban szerzett rabszolgákat (Magyarországon már kivételként) még a 15. században is dolgoztattak, erdőirtással ők szereztek nagyobb magántulajdont. Az irtással nyert termöföld ugyanis általános magyarországi szokásjog szerint nem esett évenkénti felosztás alá, mint a közös birtok. Így indult meg egy székely földbirtokos arisztokrácia kialakulása, mely a gazdasági túlsúly mellett a tisztségeket is kezében tartotta. A hadnagyság és bíróság ugyan elvben nemzetségenként és áganként évröl évre sorra járt a szabad székelyek közt, viselésük azonban tekintélyt követelt meg, amit csak a vagyon adhatott, tehát a valóságban csak az előkelö családok tagjai részesültek benne. Mivel pedig egy-egy tisztség viselését az arra képessé tevö birtok tulajdonjogával kötötték össze, a birtokkal együtt a tisztség is apáról fiúra öröklödött. Így történhetett aztán meg, hogy a birtok eladásával a tisztség is a vásárlóra szállt, s a középkor végén nem székely eredetü, hanem magyar nemesi családok (mint a Barcsaiak vagy Apafiak) tagjai több ágon is érvényesíthették igényüket székely tisztségek betöltésére.
Már a 14. század elején megjelennek a székely közigazgatási egységek, a „szék”-ek (sedes), melyek, amint nevük is mutatja, egy-egy bírói szék (sedes judiciaria) joghatósági körzetét jelentik. Köztük rangban az első Udvarhelyszék, a többiek: Maros, Sepsi, Kézdi, Orbai , Csík és Aranyos. A középkor végén egyik-másikból fiúszékek váltak ki, így Udvarhelyszékböl Keresztúr és Bardóc, Marosszékböl Szereda, Csíkszékbol Gyergyó és Kászon székek. A székely székek bíróságain a nemzetségi hadnagyok és bírák (székbírák) ítélkeztek a székely ispán kiküldöttjeinek felügyelete alatt. A nemesi megyeszervezet hatása rövidesen a székely székekben is érvényesült, a magyar főnemesek közül kikerülö székely ispán magyar nemesi származású familiáris helyetteseinek közvetítésével, akiket eleinte – akár a megyékben – alispánoknak (vicecomes), neveztek. Szintén megyei hatásra mutató intézmény a székelyeknél az esküdt bírótársaké (iurati assessores), akiknek száma a székekben is 12 volt.
A Szászok
A székelyektöl eltéröen a szászok nem személy szerint szálltak hadba, hanem bizonyos számú katonát kellett kiállítaniuk. A katonáskodással járó társadalmi elönyök tehát náluk csak a népközösség egyik rétegére szorítkoztak, elsősorban a gerébekre, akik, a német bevándorlók vezetői voltak, s királyi megbízás alapján bíráskodtak a szász falvak felett. A geréb – egy személyben bíró, közigazgatási hatóság és katonai parancsnok – tisztségét örökös jogon bírta. A Szászföld szélén, megyei területen (akárcsak a Székelyföld szélén a székely előkelök) katonai érdemeik révén a gerébek birtokokat szereztek,közülük sokat a királyok forma szerint is megnemesítettek. A 13. és 14. század szász története ezeknek a gerébcsaládoknak egyre gyarapodó súlya és kizárólagos uralma jegyében folyt le.A gerébek megyei birtokaik révén korán szoros kapcsolatokat vettek fel a magyar nemességgel, s az összeházasodások magyar nemesek és szász gerébek között egyre gyakoribbá váltak. A nemesi életmód volt a gerébcsaládok eszményképe:családnevet előszeretettel nem szászföldi, hanem nemesi jogon bírt megyei birtokuk után választottak,s néha csak a német személynevek és a „Geréb” melléknév árulják el egy-egy nemesi család szász eredetét. Ez a folyamat végül is a gerébcsaládok teljes elmagyarosodásához vezetett:a Talmácsi, Kelneki, Alvinci, Kentelki, Vingárti Ge
réb családok leányágon lettek magyarok, míg a többiek, a Fehér megyében birtokos Apoldi, Nádasdi, Hidegvizi, Pókafalvi, Alcinai, Dályai, Vizaknai Geréb, Balázsfalvi, Hosszútelki, Kisenyedi stb., a Doboka megyei Drági, Zsombori, Kajlai stb. férfiágon is . Közülük többnek tagjai megyei tisztségeket, alispánságot, szolgabíróságot viseltek, egy Vizaknai Geréb pedig a 15. században erdélyi alvajda, majd székely ispán lett.
Károly Róbert 1324. évi lázadásuk leverése után új közigazgatási szervezetet adott a szászoknak. Ezek eddig négy különbözö, önálló területen (az oklevelekben gyakran comitatus vagy provincia is) belül éltek, melyeknek élén a király által kinevezett, rendesen magyar nemes ispán állott. Ezek közül a legnagyobb területet az 1224. évi rendezés (Andreanum) óta Szászvárostól Barótig húzódó szebeni provincia foglalta el, jóval kisebbek voltak a medgyes–selyki, brassói és besztercei kerületek. A szebeni tartomány gerébjei állottak állandó harcban az erdélyi püspökkel s gyakran a vajdával is. Az ellenörzés hatékonyabbá tétele végett a király 1324 után megszüntette a szebeni ispánnak eddigi területi hatáskörét, a szebeni provinciát bírói illetékességi körzetekre, „szék”-ekre osztotta, s ezek élére maga jelölte ki a vezetö tisztviselöt, a királybírót, rendesen a hozzá közel álló szász gerébcsaládok tagjai közül. A másik három kerület továbbra is ki
nevezett ispánok, magyar fönemesek vezetése alatt maradt, akik rendesen egyúttal székely ispánok is voltak, s magyar familiáris tisztviselöikkel kormányoztak.1402-ben Medgyes és Selyk székek királybíró választására kaptak a királytól engedélyt, s ezzel megindult egy folyamat, melynek során a királyi hatalom a szász önkormányzatot kiépítette. 1464-ben Mátyás király megengedte Szeben városának, hogy királybíróját maga válassza, majd 1469-ben ezt a jogot kiterjesztette a szebeni tartomány másik hét székére is. 1486-ban pedig II. András királynak 1224-ben kiadott s a Szeben vidéki szászok kiváltságait magában foglaló diplomáját (Andreanum) a brassói, besztercei és medgyes–selyki kerületek számára is megerösítette. Ez azzal a következménnyel járt, hogy a diploma egyik pontja, melynek értelmében a (Szeben vidéki) szászok fölött egyetlen fötisztviselö áll, alkalmazást nyert Brassó és Beszterce, valamint a 14. században alakult Segesvár esetében is. Ezáltal az egész szász népet egyetlen fő ,a szász gróf , kinek tisztét a szebeni polgármester töltötte be,kormányozta.
I. (Nagy) Lajos király (1342–1382) tudatos gazdaságpolitikája gondjaiba vette a szász kereskedelmet: 1369-ben Brassónak
biztosította az árumegállítási jogot, vagyis a lengyel és német kereskedöket kényszerítette, hogy Havaselve felé menet a legfontosabb árucikket, a posztót brassóiaknak adják el, s ezek vigyék tovább, s hogy a Havaselvéröl szerzett árukat, mezögazdasági termékeket és állatokat szintén a brassói piacon értékesítsék,1378-ban Szeben részesült ugyanebben a jogban a rajta keresztül vezetö útvonalat illetöen, a Moldván át vezetö lengyel útba való bekapcsolódásra pedig már 1368-ban Beszterce. A kereskedelmi forgalom ekkor azonban még nem annyira szász ipartermékeket, hanem nyugat-európai iparcikkeket, főleg textíliákat közvetített kelet felé, hiszen a szászoknak piacra termelő ipara a 14. században még alig volt. A tényleges kivitelben a szász kereskedök maguk alig vettek aktív részt, hanem az árumegállító jogra támaszkodva, városaik piacán adták el áruikat a román kereskedöknek, s vették át tölük a csereanyagot. A 15. századra viszont az erdélyi ipar termékei is utat találtak kelet felé. Az iparosodás olyan méreteket öltött, hogy még falvakban is találunk olyan céhet, melynek százon felül van a taglétszáma. A román vajdaságok felé irányuló kivitel árucikkek szempontjától egyre változatosabb lett, a 15. századi vámszabályzato
kban készruha, edény, kések, különbözö fegyverek,füszerek, ötvösmüvek, pergamen, papír,szárított gyümölcs ,sütemények stb. is szerepelnek. A román vajdaságokból behozott áruk azonban változatlanul nyerstermékek, (élöállat, nyersbor, gy4apjú, viasz, méz s ritkábban gabona) maradnak.A három nagy szász város, Nagyszeben, Brassó, Beszterce mellett nemcsak a magyar városok (Dés, Torda, Gyulafehérvár) s a székely központok (Marosvásárhely, Kézdivásárhely, Udvarhely, Sepsiszentgyörgy stb.), hanem a többi szász város is (Szászsebes, Medgyes, Segesvár, Szászváros) hátramaradtak, elsősorban azért, mert Brassó, Nagyszeben és Beszterce uralkodtak a román vajdaságokba vezető szorosokon. A székely városkák egy része szintén a határ mentén feküdt, de a székelység katonai él
etformája megakadályozta a hivatásos kereskedöréteg korai kialakulását. Egyedül Kolozsvár, ez az alapításakor vegyes, magyar–német lakosságú város volt képes versenyezni velük.A kereskedelem révén felemelkedett új szász vezetö réteg, a városi patríciusok rendje zárt, csak néhány családra szorítkozó osztály volt.Az új szász társadalmi rend a nagyobb városok elsőbbségére épült fel. A szász székek főhelyei következetesen meggátolták a hatáskörükbe tartozó többi helység fejlödését, és elsösorban vásártartási joguk kizárólagosságát tartották fenn. Így hiúsította meg pl. 1378-ban Brassó Földvár, 1379-ben Nagysink Szentágota stb. önálló hetivásár tartására irányuló törekvéseit.
A középkor végéig az erdélyi haderőn belül még gyakran találkozunk szász kontingensekkel, de a polgári életforma hatására a katonai szellem háttérbe szorult. A szászság egyre kevésbé vett részt személyesen a hadviselésben, inkább pénzen váltotta meg hadkötelezettségét, vagy székely és román zsoldoscsapatokat állított ki. A városok falainak felépülése után, amit a szász falvak templomerödjeinek elkészülése követett, a szászok szívesebben védekeztek falaik között, mint hogy nyílt csatában kockáztassák életüket.A szász nemzeti érzés egyre inkább megerősödött:a szász polgárság már éppen olyan kizárólagos, szenvedélyes nemzetiségi elfogultságot tanúsított, mint a középkor végi magyar köznemesség, s ennek az új magatartásnak elsö gyakorlati megnyilvánulása az idegen nemzetiségüeknek a szász városokból, céhekböl való kirekesztése volt. Az elsö ismert ilyen természetü rendelkezést a szebeni tanács hozta 1474-ben; kikötötte ugyanis, hogy a külvárosban épült dominikánus kolostor csak abban az esetben költözhetik a városfalak közé, ha a szerzetesek többsége német lesz. Ez az állandóan erősödö szász polgári nemzetiségi érzés hozta létre, Mátyás király megértö támogatásával a szász politikai egységet.
A románok
Míg a 13. században csak Erdély déli felében, a hegyvidéken és annak közelében tünnek fel szórványosan román telepek, a 14. század elején a telepeikre vonatkozó adatok száma hirtelen megszaporodik, és a székelyektöl megszállt Keleti-Kárpátok kivételével egész Erdély területén benépesülnek velük a hegységek.1334-ben pl. egy bizonyos Bogdán vajda költözött be Magyarországra (de terra sua in Hungariam), aki olyan nagy számú népet hozott magával, hogy beköltöztetése több mint kilenc hónapot vett igénybe, s a király részéröl az ország egyik legelökelöbb méltósága, a kalocsai érsek küldetett ki a dolog lebonyolítására. Amint a szerb királyok oklevelei a Balkánon egyre ritkábban említenek románokat, úgy növekszik számuk Magyarországon. Befogadásukra a kelet-magyarországi királyi váruradalmak már nem bizonyultak elegendöknek, ezért a magyar királyok külön engedély nélkül is elnézték, hogy magánbirtokosok is telepíthessék öket. Elöbb a hegységek lábánál alakultak ki az állandó román telepek, már fennálló magyar, szláv és német falvak határában, amint azt a falunevek nyelvi eredete bizonyítja, s csak késöbb, jórészt a 15–16. században ért el a folyamat a magashegyi tájakra, ahol más népek közvetlen
szomszédsága nem befolyásolta a románság életmódját. Csak ezek a késön létrejött román falvak viselnek román nevet.A 14. század közepéig a román bevándorlás csak a lakatlan hegységeket és közvetlen környéküket népesítette be,az 1348–49. évi, egész Európát végigpusztító szörnyü pestisjárvány azonban, mely, mint nem egy belföldi és külföldi forrás megállapítja, Magyarország lakosságát is megtizedelte (mortalitas magna fuit in regno Ungarie, multe civitates et ville deserte habitatoribus vacuate), megnyitotta az utat a románságnak az elpusztult magyarok és szászok falvaiba. A munkaeröben szükölködö földesurak a hegyvidéken kevésbé sújtott s egyébként is állandó hozzávándorlással gyarapodó románokat részben vagy teljesen elnéptelenedett belsöerdélyi falvaikba telepítették. Így keletkeztek az erdélyi Mezöségre és folyóvölgyekre oly jellemzö ikerfalvak, melyeknél ugyanazon (kivétel nélkül mindig magyar vagy szász) falunévhez illesztett „Magyar”, „Szász”, illetöleg „Oláh” jelzö különbözteti meg a kétféle nemzetiségü résztelepülést. Ezeknek az ikerfalvaknak alapítási idejét könnyen meg lehet állapítani, mert nevük a 14. század, nagy részben pedig a 15. század elött nemzetiségi jelzö nélkül fordul elö, akkor tehát még lakosságuk etnikailag egységes volt, a románság beköltözését tehát az utolsó ilyen formában történö említés és a kettéválást mutató nemzetiségi megkülönböztetés elsö feltünése közé kell helyeznünk.
A románok vezetői,a vajdák és kenézek, akiknek társadalmi és jogi helyzete sokban hasonlított a szász gerébekéhez, az emelkedésnek ugyanazon fokozatain keresztül jutottak nemességhez, mint a gerébek.A székely és szász eredetü nemességtöl a román nemeseket azonban megkülönbözteti az, hogy míg az elöbbiek a nemességet biztosító birtokot a székely és szász területen kívül, a megyékben kapták, addig a román vajdák és kenézek arra a birtokra kaptak nemesi jogot jelentő adományt, melyet addig tisztviselöként kezeltek. Ennek viszont az volt a velejárója, hogy a közrománok elvesztették személyi szabadságukat, s a nemesített vajdák és kenézek jobbágyaivá lettek. A román köznép néhány szórványos ellenszegülési kísérlet után beletörödött sorsába. A királynak nem állott érdekében a katonai szolgálatot amúgy sem teljesítő közrománok szabadságát a katonáskodó vajdák és kenézek ellen megvédeni, s így a románság a középkor végén nagy tömegeiben már részben a magyar ,részben pedig a soraiból kiemelkedett román nemesség jobbágya volt. Ez az oka annak is, hogy külön román rendi „nemzet” nem alakulhatott ki, hiszen a jobbágy,politikai jogokkal nem bírt, a nemesség pedig, ugyancsak nemzetiségi különbség nélkül, egyetlen nemzetet alkotott.Erdélyben a 14. században még nem találkozunk teljes jogú román nemesekkel. A 15. század végéig mind Hunyad megye, mind a Szörényi bánság Magyarországnál maradt megyéi román várkerületeinek élén az erdélyi vajda, illetve a szörényi bán által kinevezett várnagy mellett kenézekböl választott ülnökök bíráskodtak, s a kenézek az általuk igazgatott falvak után földbért és ötvenedet fizettek, ezenkívül személyes katonai szolgálatot teljesítettek. A török veszedelem azonban a déli határ mentén fekvö királyi váruradalmak kenézeinek hadi szolgálatait fokozott mértékben vette igénybe, s ennek hatása nem maradt el. A mai Bánság területén és Hunyad megyében a román kenézek hosszú sora nyert conditionarius nemesi rangot, hogy a 15. század végén az országos nemesség soraiba is bekerüljön. A Hunyad megyei Nádasdi Ungor, Malomvizi Kenderesi és Kendeffy, Csulai, a szörényi bánságbeli Csornai, Bizerei, Mutnoki, Temeseli Dési, Macskási román kenézcsaládok késöbbi fényes pályafutása Hunyadi oldala mellöl indult el. Hunyad megyében a 15. század második felében újdonsült román nemescsaládokat, a hátszegi, dévai, jófoi királyi várkerületek kenézeinek utódait (Bajesdi, Barbátvizi, Bári, Brettyei, Csolnokosi,Fejérvizi, Galaci, Karulyosdi, Kernyesti, Klopotivai, Lindzsinai, Livádi, Macesdi, Oncsokfalvi, Osztrói, Pestényi, Ponori, Puji, Szacsali, Szentpéterfalvi, Szilvási, Totesdi, Vádi, Várhelyi, Zejkányi)találjuk, köztük sok faluval bíró nagybirtokosokat is, mint a már említetteken kívül a Szálláspataki rokonságot és a Demsusi Muzsinákat. Ez utóbbiak közül származott Hunyadi anyja. Nemesi címet és birtokot kaptak a Kolozs megyei Sebesvár vajdái, a Meregjói Botos, Kalotai Vajda, Csicsei Vajda és Danki Vajda családok ösei is, Alsó-Fehér megyében pedig a Lupsai Kendék. Fogaras vidékén a román vezetö réteg jogviszonyait még a havasalföldi vajdák szabályozták abban az idöben, mikor (a 14. század második s a 15. elsö felében) az uradalom a magyar királyok adományából hübéres magánbirtokuk volt, s ezért itt a kenézeknek megfelelö állású társadalmi réteg a havasalföldi nemesség bolgár eredetü „bojár” elnevezését viselte.A román nemesek természetesen nemcsak a címet, hanem az egész jogrendet, a közigazgatási kereteket és intézményeket s az életformát is átvették a magyar nemességtöl.A katolikus vallást nem minden román nemes kenéz vette át,azonban öntudatosan vallotta magát a nemesi „magyar nemzet” tagjának, s vállalta a magyarság oldalán a súlyos áldozatokkal járó küzdelmet,a török ellen, mely feltétele volt kiváltságos helyzetének.A 15. század második felében a királyok egymás után emeltek románokat bizalmi állásokra, országos méltóságokra : Csornai Mihály 1447 és 1454, Mutnoki István és Mihály 1467 és 1469 közt, Macskási Péter pedig a század végén a szörényi bán felelösségteljes hivatalát viselték, Malomvizi Kenderesi János és Pestényi Mihály, majd Temeseli Dési Péter Máramaros és Bereg megyék ispánjai voltak.